Jamboree a Zeneiskolában


Jamboree a Zeneiskolában

avagy Hetet egy csapásra

Hét koncertet rendezett a Zeneiskola február 5-én az óvodások, általános iskolások és a nagyközönség számára.

A cél a zenélés és a tánc örömének átadása volt a közönség részére. A műsor a „Táncoló topánkák” elnevezést kapta, hiszen jól ismert, klasszikus táncok elevenedtek meg a színpadon élőben Katona Boglárka és Ramasz László táncművészek közvetítésében. Ehhez a zenei műveket pedig a Zeneiskola pedagógusai – Csánicz Nóra, Fazekas- Cserey Anna, Simon Szabina, Monostori István, Pál János és Püspöki János tolmácsolták.

A műsorról készült összefoglaló a Sümeg Városi Televízió február 14-i adásában lesz látható.

Íme egy kis ízelítő a táncokról, melyek szerepeltek a programban:

Palotás: A magyar táncok kiforrásának ideje a 16. századra tehető. A Palotást királyi és fejedelmi udvarokban is táncolták. A Palotás a 18. és 19. században élte fénykorát. Ünnepélyes tartású társastánc hangulata derűs, lovagias. Elnevezését a várak, kastélyok dísztermeiről (palota) nyerte.

Ünnepélyes tartású, derűs, lovagias hangulatú társastánc volt. Kialakulásához a kor új hangszerei, új zenéje és új szelleme ösztönözte arra a magyar nemességet, hogy kialakítsák saját előkelő táncukat, melyhez nagyban hozzájárult Rózsavölgyi Márk (1789-1848) magyar zeneszerző tevékenysége is. A Palotás részben a verbunkoson és a friss pároson alapszik, de érvényesül benne a férfias magyar virtus is, mely előkelő, kifinomult tánccá fejlődött az Andalgóval. Időközben a színpadi zene is befogadta a Palotást Erkel Ferenc Hunyadi László című operájában, valamint Kodály Zoltán Háry János című daljátékán keresztül.

Keringő: bécsi keringő (ismert német nevén Wiener Walzer) a legrégebbi hagyományú társastánc. Neve a német „waltzen” (forogni, keringeni) szóból származik és a talajon sikló lábak forgó mozgására vonatkozik. A “bécsi” jelző retronim elnevezés, ami az 1920-ban Bostonban kialakult angol keringőtől különbözteti meg az eredeti változatot.

A keringő gyökereit kutatva egészen a 1213. századig lehet visszamenni, a minnesangerek idejéig. A német Springtanzban – amely páratlan ütemű táncrészként a páros ütemű, lépkedett előtáncot követte – felismerhető a keringő eredete.

A bécsi keringő, amely 6 lépésből áll, két ¾-es ütemre volt felosztva és egy teljes fordulással összekötve kiteljesedett az akkoriban még szokásos balett-technika segítségével.

Története: Néptáncként a keringőt a harmincas évek elején fedezték fel újra, mégpedig a Harmadik Birodalomban – Németországban – és Ausztriában. Az osztrák császári és királyi katonatiszt és tánctanár, Karl von Mirkowitsch tette a bécsi keringőt újra társaság- és versenyképessé. A tánc a gyors, egyenletes, szárnyaló, teret betöltő lépésekben és forgásokban fejeződik ki. 1951-től hivatalosan is a versenytánc program részét képezi.

Zenéje: gyorsan folyó, temperamentumos, szárnyaló, lendületes. Zenei üteme: 3/4-es Tempó: tudásszint szerint 50-60 ütem/perc Versenyeken 60 ütem/perc

tangó nemzetközileg elterjedt társastánc és zenei stílus. Ritmusa általában két- vagy négynegyedes, de létezik háromnegyedes „valse” is; koreográfiája komplex, improvizatív. A Río de la Plata országaiban, tehát Argentínában és Uruguayban jött létre.

Eredete máig sem tisztázott. Legtöbben úgy vélik, hogy a kubai eredetű habanerából származik, melyet Buenos Aires és Montevideo külvárosi bohém-negyedeiben játszottak a 19. század utolsó évtizedeiben hegedűnfuvolán és gitáron.

Feltehetőleg hatott fejlődésére az argentin népi gyökerű milonga és a fekete rabszolgák zenéje, a candombe is. A tangó kezdeteiről nagyon kevés lejegyzett anyag áll rendelkezésre, a zenészek akkoriban nem használtak kottát, a zene hallás útján terjedt. Kezdetben valószínűleg ismert, hagyományos melódiákat, habanerákat, polkákat adtak elő ebben az új stílusban.

A ” Baby Elephant Walk ” egy dal, amelyet 1961-ben Henry Mancini ír az 1962-es filmhez, a Hatari-hoz! 1962-ben a dal megszerezte a Mancini Grammy-díjat a legjobb instrumentális rendezésért. A dallamot Hatariban egy rögtönzött jelenetre írták, amelyben a “Dallas” ( Elsa Martinelli ) három baba elefántot vezetett egy fürdőkúrába. A fülbemászó egyszerűség egyike a Mancini legnépszerűbb műveinek, amelyek számos összeállítás albumán szerepelnek. Bár nem használják a filmhez, Hal David dalszövegeket írt Mancini dallamához, amely a nyomtatott kottákon szerepel. Mancini verziója egyetlen kiadásként sem jelent meg.

Tiger rag: A ” Tiger Rag ” egy jazz szabvány , amelyet az eredeti Dixieland Jazz zenekar eredetileg rögzített és szerzői joggal védett 1917-ben. Az egyik legismertebb jazz kompozíció. Lényegében egy tigrisvadászat izgalmát juttatja el a hallgatókhoz. Erre is természetesen táncoltak.

Charleston: A Charleston egy tánc neve, a város kikötőjében  jött létre. A ritmusa megkapó, ezért hamar népszerű lett az 1920-as években. Az eredete az afrikai-amerikai táncként Juba néven ismert. Jay-ként ismer napjainkban. Ez egy gyors üteges lépés volt, és lábbal rúgva, mind előre, mind hátra.

rock and roll zenei stílus és tánc, a 20. század 1940-es éveinek végén alakult ki a rhythm and blues, a hillbilly vagy más néven rockabilly és a western swing elemeiből.

Az 1950-es években viharos sebességgel hódítsa meg egész Amerikát, majd nemsokára átterjedjen Európába is. Egy Cleveland-i lemezlovas, Alan Freed használta először a rock and roll nevet 1953-ban.

A mai értelemben vett rock & roll születését 1954-re datálják, amikor Bill Haley sikerre vitte a ma is mindenki által ismert Rock Around The Clock című dalát. A főként gitárokból álló hangszerelést később kiegészítették a dobok, a fúvósok, a zongora. A rock and roll legnagyobb előadói Little Richard rhythm and blues előélettel rendelkezett, Chuck Berry a blues-ban és a hillbilly-ben mozgott otthonosan, míg Bill Haley dalainak gyökere a western swingre nyúlik vissza és a király Elvis Presley.

A rock and roll csillaga 1962-ben áldozott le, amikor felerősödött a beat mozgalom és a Beatles lesöpörte a dobogóról.