Interaktív kiállítások, turisztikai attrakciók fejlesztése


Városunk, muzeális kiállítóhelyeinek fejlesztései, a Kisfaludy Emlékház és Ramassetter ház projektjei az interaktív eszközfejlesztési szakaszba léptek. Izgalmas és tapasztalatszerzési időszak ez a fejlesztési-közművelődési-múzeumi szakemberek számára.

A Kisfaludy Emlékházban egy sikeres Kubinyi Ágoston és Leader Közösségi pályázat segítségével, újabb eszközök kerülnek beszerzésre, melyeket jövőre már használhatnak a látogatók. A múzeumi eszközök hozzájárulnak a költő tárgyi és szellemi örökségének széles körű, érdekes, a fiatalok számára is könnyen befogadható bemutatásához. Lcd televíziók, múzeumi terminál és modern installációk, a meglévő tárgyak új kontextusba helyezése, újragondolása, Kisfaludy utazásainak, verseinek, szerelmeinek felidézése, mind a részét képezik annak a komplex állandó kiállítási tervnek, melyet szeretnénk megvalósítani lépésről-lépésre.

A Ramassetter ház, mint Látogatóközpont kialakításában szintén nagyon fontos szerepet kap az interaktivitás és az arculat. Úgy gondoljuk, hogy turisztikai szinten is egy példaértékű, igazán innovatív szemlélettel kialakított, egymásra épülő fejlesztést tudunk megvalósítani.

Egyik kiemelt projekt elem a „Sümegfoglaló”, ami a települési értékekre épülő, böngészőből megnyitható interaktív, online, két funkcióval bíró játék. Játék vagy települési séta, okos telefonra, tabletre optimalizálva, tele olyan információkkal, melyeket ötletes kvízjáték formájában lehet elérni, megszerezni. A segítségével fel lehet fedezni Sümeget, értékes információkhoz lehet jutni, sőt a játék végén még egy híres sümegi személy bőrébe is bele lehet bújni virtuálisan.

Másik fontos elem, a Divit térkép, ami egy 4 funkciós, elegáns, 3D terepasztal. A látogató a térkép előtt lévő érintőképernyőn keresztül irányítja az asztalt. Választható funkciói:

  1. Látnivalók – az épített örökségi pontok az érintőképernyőn lévő, látogatói pontok érintésével aktiválódnak.  A térkép szemben lévő falán egy LCD tv helyezkedik el, amin a pontokhoz kapcsolódó képek válnak láthatóvá, az érintőképernyőn pedig a leírások lesznek. A makettra rávetít a projektor, ami a 3D hatást adja. 
  2. Archív képek – régi fotók az adott épített örökségekhez. Meg lehet tekinteni “felezett” képeken a régi és a mostani állapotokat mutató fotókat. 
  3. Modell játék – a bútor két oldalán kis makettek, az épített örökségek modelljei helyezkednek el. A játék lényege, hogy ezeket a modelleket a megfelelő helyre kell tenni a térképen. Amikor jó helyre kerül, a projektor rávetíti a képet, a Tévén pedig drónfelvétel jelenik meg.
  4. Kvíz játék – kedvcsináló a Sümegfoglalóhoz, az adott pontokhoz kapcsolódó kvíz kérdésekkel.

Bízunk abban, hogy jövő tavasszal már mindenki kipróbálhatja ezeket az újdonságokat, melyek megvalósításához – hardver (eszközök, bútorok) és szoftver (tartalom) – a pályázati forráson kívül, sok időre, szakemberekre és kreatív közreműködőkre van szükség.