Nem kell újra kitalálni Sümeget!


Nem kell újra kitalálni Sümeget!

 

Sümeg hosszú távú fenntartható fejlődésének kulcsa a versenyképesség fokozása, a szolgáltatások minőségének javítása.

 

A város múltjában és adottságaiban annyi a prezentálható érték, hogy más településektől eltérően, nem ezek hiánya, hanem sokszor éppen túlzott bősége, a preferencia sorrend  okozza a problémát.

Erős versenyben kell fejlődni. Egyrészt területileg, mert Veszprém megye az ország egyik legattraktívabb területe. Másrészt a ma húzóágazatnak számító várturizmusban is egyre nagyobb a konkurencia. Többel, mással kell tehát előállni, mint eddig.

Ezen a ponton egybeesnek az érdekek. A vár üzemeltetőjének egyre inkább üzleti érdeke lesz, hogy azt a versenyelőnyét kihasználja, hogy a sümegi vár természeti kulturális értékekben gazdag környezetben fekszik. A város pedig  még többet profitálhat a várból.

A közös végső cél olyan olajozottan működő turisztikai nagyüzem kialakítása, amely magába foglalja nemcsak a vár, hanem az egész város, sőt a térség alapvető értékeit.

A magyar turizmus koncepcióalkotói már magukévá tették a desztináció központú szemléletet. Ennek alapgondolata az, hogy az utazási döntés befolyásolása szempontjából nem egy-egy attrakció önmagában meghatározó, hanem egy adott térség egymáshoz közel lévő természeti kincsei, épített örökségei, rendezvényei, programjai, gasztronómiája, szálláshelyei, a térség hagyományainak színes kínálata jelent igazi vonzerőt.

Ezért olyan – egyedi kulturális tartalmat is hordozó – térségi brand-ek felépítése szükséges, melyek márkastratégiáját az adott desztinációban elérhető szolgáltatások összehangolt tervezésével lehet sikerre vinni” – fogalmaznak.

Jelenleg is dolgoznak az országos  turisztikai stratégián, ami őszre készülhet el. Sümegnek és térségének méltó helyet kellene kapni benne!

A kiemelt térségek saját márkával rendelkeznek majd a tervek szerint, ahol a turisztikai ügynökség térségi szervezete fogja össze a marketing és reklámtevékenységet.

Csatlakozni kell az új rendszerhez és minél több hasznot húzni belőle!

Sümeg szerencsés esetben a tágan értelmezett Balaton-felvidék egyik turisztikai fővárosa lehet.

Ehhez egységes márkává, védjeggyé kell formálni Sümeget. Másrészt elengedhetetlen a város pozitív imázsának formálása, erősítése.

A történelem során a Balaton-felvidéken három olyan város volt, mely a Dunántúl szellemi életét meghatározta: Sümeg, Keszthely, Balatonfüred. Napjainkban mindhárom település érdekelt a turizmusban, így meg kellene találni közöttük a legoptimálisabb találkozási pontokat és a jóval kisebb Sümegnek fel kell zárkóznia a két „nagy testvér” mögé.

Ennek a folyamatnak fontos területe lehet Kisfaludy Sándor kultuszának felélesztése, együttműködve Balatonfüred, Badacsony és  Keszthely kulturális turizmusával.

Az aláírt megállapodás alapján tovább kell folytatni a Ramasetter Borúttal kapcsolatos együttműködést a badacsonyi borkultúrával.

A zalai történelmi és földrajzi kötődés is kínálhat együttműködési partnerséget. Sármellék, Hévíz, Keszthely, Zalaszentgrót és  Zalaegerszeg jöhet szóba .

Sümeg, mint  várostérségi központ alapvető érdeke, hogy ezzel a térséggel szerves kapcsolatot építsen ki. Annál is inkább, mert a történeti Sümeg, mint Zala vármegye egyik térségi „fővárosa” lett kitalálva, elég ha arra a lenyűgöző látványra utalunk, ami a Zalaegerszeg felől érkezőt fogadja.

Tovább bővíti a lehetőségeket, hogy Sümeg a vallási turizmus terén is jó alapokkal rendelkezik a Mária-kegyhely miatt.

Az a cél, hogy ne csak egyszer jöjjenek el a turisták Sümeg vidékére, hanem visszatérő vendégek legyenek. Továbbá, hogy a szezont ki lehessen tolni a kora tavaszi időszaktól az ősz végéig.

A desztinációnak nemcsak várral kapcsolatos élményeket kell nyújtania, hanem a kulturális profilt is bővíteni kell.

Sümegen az idegenforgalom és a turizmus hatalmas fejlődési potenciált hordoz magában. Eddig is több száz munkahelyet teremtett, a város adóbevételeinek felét adja. Az új fejlesztésektől  a helyi adóbevételek megduplázódása, és a helyben működő kereskedelmi-, szolgáltató, és idegenforgalmi vállalkozások árbevételének jelentős növekedése várható.

Nem elég vonzónak és szeretett városnak lennie, annak is kell látszani”. Az egriek írták ezt bele saját városmarketing stratégiai tervükbe, de Sümegre ugyanez fokozottan érvényes.

 

Bóra Zsolt